Qualsevol observador equànim pot reconèixer l’important esforç que ha realitzat la Generalitat, els darrers set anys, per dotar Catalunya dels instruments de planificació que precisava a diferents nivells. Era un repte i un deure, ja que calia compensar el desinterès governamental en aquesta matèria durant les dues dècades precedents.
Fruit d’aquest treball, el Pla d’infraestructures del transport de Catalunya de 2006 ja va proposar la creació d’un sistema tramviari destinat a connectar la conurbació central del Camp de Tarragona. Aquesta idea evoluciona en el Pacte Nacional per a les Infraestructures, signat el 2009, on ja es preveu implantar un tramvia en el corredor Cambrils-Salou-Vila-seca que enllaci amb la xarxa urbana Reus-Tarragona i amb el nus intermodal de l’Aeroport.
El Pla Territorial Parcial, aprovat definitivament el passat hivern, ja va fer la indicació que el Departament de Política Territorial havia de tirar endavant l’estudi informatiu del projecte, i el Pla Director Urbanístic del nostre àmbit central, que està ultimant el seu procés de tramitació, fa una primera aproximació al mateix, però sense abordar el detall dels respectius traçats urbans.
Amb aquests antecedents, la darrera setmana de juliol es presentava l’estudi informatiu del Tramcamp, actualment en fase d’informació pública. El projecte defineix l’esquema tramviari per al nucli central del territori, comprès en el triangle conformat per Tarragona, Reus i Cambrils. Un espai que actualment suma 330.000 habitants, amb la previsió d’assolir el mig milió el 2026, i amb una forta atracció de residents estacionals durant l’estiu.
Les xifres actuals de mobilitat en l’esmentat triangle són prou indicatives, ja que es calcula que acull més de 316.000 viatges diaris motoritzats, dels quals només un 18% es realitzen en transport públic. La creació del sistema tarifari integrat, l’octubre de 2008, era un pas imprescindible, però encara resulta insuficient per desincentivar amb més força l’ús del vehicle privat.
El futur Tramcamp discorrerà en bona part per la línia de tren de la costa, i per uns ramals nous que el portaran fins a l’Estació Central que es construeix al costat de l’Aeroport i fins als centres urbans de Tarragona i Reus. En la nostra ciutat s’ha definit un eix de circulació que anirà des de Bellissens fins al Barri Gaudí, amb diverses parades urbanes i de connexió amb les actuals estacions d’autobusos i de trens.
Celebro que l’estudi presentat oficialitzi una idea que va sortir dels serveis tècnics municipals de Reus el 1995, on també va néixer el mateix nom Tramcamp. Alguns van ridiculitzar fa 15 anys un projecte que l’actual Generalitat ha sabut concretar. Per això seguirem treballant per tenir, el més aviat possible, el tramvia que vertebrarà millor la nostra realitat metropolitana, equiparant-nos a la de Barcelona i donant servei a milers de ciutadans en els seus desplaçaments quotidians.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada